نقش مصرف بهینه و متعادل کود در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت انگور

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشی، بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

2 عضو هیات علمی، بخش تحقیقات جنگل و مرتع/ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

مدیریت مصرف بهینه کودهای شیمیایی نقش مهمی در افزایش عملکرد و بهبودکیفیت محصولات کشاورزی دارد. به منظور بررسی و تاثیر این عناصر بر روی انگور سه پروزه در استان قزوین در منطقه تاکستان به مرحله اجرا درآمد. نتایج حاصل از تأثیر پتاسیم و ریزمغذی‌ها برافزایش عملکرد و بهبود کیفیت انگور با کاربرد پتاسیم از دو منبع کلرور و سولفات پتاسیم و ریزمغذی ها نشان داد که با کاربرد پتاسیم از منبع کودی سولفات و کلرور، میزان عملکرد میوه انگور در واحد سطح نسبت به شاهد با افزایش 2300 کیلوگرم در هکتار همراه بود. در بررسی تأثیر گوگرد و ریزمغذی‌ها برافزایش عملکرد و بهبود کیفیت انگور در تاکستان‌های استان قزوین بیشترین میزان عملکرد انگور در واحد سطح مربوط به تیمار کاربرد کودهای شیمیایی بر اساس آزمون خاک و سولفور و تیوباسیلوس به میزان 51900 کیلوگرم در هکتار بود که نسبت به تیمار شاهد 15300 کیلوگرم در هکتار افزایش عملکرد در واحد سطح داشت. در بررسی تأثیر مصرف بهینه کود در افزایش عملکرد انگور نتایج نشان داد که با کاربرد سولفات پتاسیم، گوگرد، منگنز، روی، آهن و مس افزایش عملکرد میوه به 21820 کیلوگرم در هکتار که نسبت به شاهد از افزایش 9500 کیلوگرمی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها