ترویج کلونهای برتر انگور یاقوتی برای احداث باغات جدید و سرشاخه‌کاری در منطقه زابل

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیات علمی/ بخش تحقیقات زراعی باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

2 دانشیار و عضو هیات علمی/بخش تحقیقات زراعی باغی ،مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

با بررسی 13 کلون برتر انگور رقم یاقوتی در ایستگاه تحقیقات زهک در منطقه سیستان طی 8 سال، چهار کلون دارای عملکرد و کیفیت انگور بیشتری بودند و در بازه زمانی اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر می رسند، شناسایی شدند. کلون محلی شماره 2 یاقوتی در گروه زودرس ترین، برتر بود. در گروه دوم که رسیدگی آنها در هفته دوم تا اوایل هفته سوم خرداد بود، کلونی شماره 774 از نظر عملکرد و کیفیت برتر بود. در گروه سوم، رسیدگی از هفته سوم و تا اواسط هفته چهارم خرداد، کلون 428 نسبت به بقیه برتری نشان داد . در گروه چهارم که رسیدگی از اواسط هفته چهارم خرداد تا پایان هفته اول تیر بوده است، کلون 701 برترین عملکرد و کیفیت محصول را داشته است. در ترویج نتایج این تحقیق 4 گروه کلونی بدست آمده مناسب برای منطقه سیستان قابل ترویج هستندکه در احداث باغات جدید و یا تغییر بخشی از انگورکاری-های منطقه با سرشاخه‌کاری، می توان آنها را در نظر داشت و در نهایت در بازه زمانی طولانی تری تا اواسط تیرماه برای رسیدگی تدریجی انگوریاقوتی در این منطقه برنامه ریزی کرد و با این روش ارزش اقتصادی این انگور، بیشتر و به سود انگورکاران منطقه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها