معرفی شب پره اروپایی انگور، بعنوان آفت بالقوه قرنطینه‌ای

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

عضو هیأت علمی، بخش تحقیقات جنگل و مرتع، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

ارگانیسم ها (به عنوان مثال حشرات ، کنه ها ، نماتد ها ، فیتوپلاسم ها ، باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها و ویروئیدها) به طور بالقوه می توانند در مناطقی که هنوز وجود ندارند مضر باشند و به عنوان آفات قرنطینه طبقه بندی می شوند. آنها گونه های گیاهی را تهدید می کنند. با ورود این آفات به منطقه جدید به علت غیربومی بودن در آن منطقه، با فقدان دشمن طبیعی روبرو شده، به سرعت رشد و تکثیر یافته و طغیان می کنند. این آفات همچنین با تغذیه از کل منابع غذایی، سبب کاهش جمعیت یا حذف آفات بومی ضعیف خود می شوند.

میزبان اصلی این آفات جنس Vitis و به طور خاص گونه Vitis vinifera است ، اما لاروها همه چیزخوار محسوب می شوند. این آفت در آسیا و در اطراف ایران شامل کشورهای: ارمنستان ، آذربایجان ، جمهوری گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، پاکستان و ازبکستان گزارش شده است . لذا برای جلوگیری و کنترل خسارت این آفت باید سیستم هایی برای ممانعت از ورود آن به کشور وجود داشته باشد و اقدامات قرنطینه ای با جدیت اعمال شود.

کلیدواژه‌ها