راهکارهای مقابله با بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

2 دانشیار و عضو هیأت علمی، بخش تحقیقات زراعی باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

3 استادیار و عضو هیأت علمی، بخش تحقیقات زراعی باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

سرطان طوقه و ریشه انگور یکی از بیماریهای باکتریایی مهم انگور می باشد. این بیماری مهلک در اکثر تاکستانهای ایران شایع می باشد و از آنجا کهنشانه های بیماری برای اکثر تاکداران نا معلوم می باشد احتمال گسترش آن در انگورکاریهای کشور دور از ذهن نیست. از آنجا که موثرترین شیوه کاهش این بیماری پیشگیری از آن می باشد، آشنایی تاکداران با علائم بیماری، چرخه زندگی، روشهای انتقال ، عوامل محیطی موثر در گسترش بیماری کاملاً ضروری به نظر می رسد. در خصوص جنبه های مختلف زیستی این بیماری تحقیقات زیادی در کنترل سرطان طوقه در قلمه های انگور و نیز مطالعاتی بر روی پایه های مقاوم به سرطان طوقه و ریشه در طی سالهای 86-1383 در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان اشاره نمود و در این مقاله سعی شده، تانتایج کاربردی حاصل از تحقیقات انجام شده در د اخل و خارج از کشور در اختیار تاکداران عزیز قرار گیرد تا بتوانند براحتی از وقوع یا گسترش این بیماری در باغات خود جلوگیری نموده و یا از شدت خسارت آن بکاهند.

کلیدواژه‌ها