برنامه آبیاری تاکستان های یاقوتی در خاکهای با بافت متوسط تا سبک در استان فارس

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشی/ بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

2 استادیار پژوهشی /بخش تحقیقات علوم زراعی-باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

انگور یاقوتی یکی از ارقام مهم انگور درکشور و استان فارس است. در بسیاری از تاکستان‌ها، آبیاری این نوع انگور بیش از اندازه مورد نیاز بوده که علاوه بر صدمه به منابع آب زیرزمینی باعث کاهش کمیت یا کیفیت محصول نیز گردیده است. بررسی ها نشان داده که کم آبی می‌تواند باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول انگور شود. روش‌ها و ادوات مختلفی برای برنامه ریزی آبیاری وجود دارد که روش‌های کم هزینه‌تر و ساده تر برای کشاورزان مناسب تر است. با توجه به اینکه در مناطق نیمه گرم استان فارس سطح کاشت و محصول تولیدی انگور یاقوتی قابل توجه می باشد، در این مقاله برنامه‌‌ای ساده وکم هزینه به صورت جداولی برای آبیاری این تاکستان‌ها، ارائه شده است. در این برنامه مقدار آب آبیاری در شرایط مختلف بافت خاک، آرایش کاشت درخت، راندمان سیستم آبیاری بر اساس تخلیه مجاز رطوبت خاک محاسبه و ارائه گردیده است. همچنین با برآورد نیاز آبی گیاه به روش پنمن مانتیث، دور و تعداد مناسب آبیاری در دهه های مختلف هر ماه از فصل آبیاری انگور یاقوتی تعیین شده است. با استفاده از این جداول ضمن صرفه جویی در مصرف آب، تنش های آبی وارد شده به بوته‌های انگور یاقوتی نیز کم می شود.

کلیدواژه‌ها