ضرورت محلول‌پاشی پاییزه و زمستانه در افزایش تشکیل گل و جلوگیری از ریزش حبه های انگور

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استاد یار / بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.

2 دانشیار بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، قزوین، ایران

چکیده

ریزش حبه های انگور و عدم تلقیح در زمان مناسب از جمله ناهنجاری‌های مهم درختان میوه ازجمله بوته‌های انگور است. خاک های آهکی تاکستان ها و اسیدیته بالای آن‌ها سبب شده تا کمبود دو عنصر روی و بور در اکثر تاکستان‌های کشور مشاهده ‌گردد. بور برای تکمیل غشای سلولی، توسعه دیواره سلول، تقسیم سلولی و توسعه آن رشد لوله گرده گل در کلاله، لقاح و تشکیل میوه لازم بوده و کمبود آن در خاک‌های آهکی با بافت سبک و مواد آلی پایین مشاهده شده است. روی همچنین در فعل و انفعالات آنزیمی گیاه شرکت دارد از این رو در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این دو عنصر اصلی به همراه نیتروژن سه عنصر بسیار مهم برای انجام محلولپاشی برای افزایش درصد گل و تشکیل میوه بوده که به فروت ست معروف است. در زمان های پس از برداشت انگور (پاییز) و تورم جوانه ها (اسفندماه) محلولپاشی اوره، روی و بور برای تشکیل میوه در باغات انگور ضروری بوده و بسیاری از مشکلات مرتبط با ریزش میوه (حبه ها) و عدم گل‌انگیزی را برطرف می‌کند.

کلیدواژه‌ها