مدیریت مصرف بهینه کود درباغهای انگور استان قزوین

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش و عضو هیات علمی/ بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

2 محقق غیر هیات علمی/ بخش تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

3 مربی پژوهش و عضو هیات علمی/ بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش و منابع طبیعی استان قزوین، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

چکیده

انگور ( Vitis vinifera) یکی از مهم‌ترین محصولات باغی استان قزوین است و بخش اعظم کشاورزان در منطقه تاکستان دارای باغات انگور هستند. یکی از دلایل پایین بودن عملکرد و نیز کیفیت میوه، عدم مصرف متعادل کود یا به ‌عبارت ‌دیگر تغذیه نامطلوب تاک‌ها است. تعداد 37 باغ انگور رقم بیدانه سفید که ازنظر خصوصیات خاک و عملکرد محصول متفاوت ولی به لحاظ مدیریت باغی در سطح مطلوبی به‌ویژه در آبیاری و هرس بودند انتخاب شدند. به ازای هر 5 هکتار باغ یک نمونه خاک وبرگ تهیه شد وچالکود براساس آزمون خاک صورت پذیرفت، سپس در تیرماه محلول‌پاشی عناصر ریزمغذی (آهن، روی منگنز و بور) با غلظت 5 در هزار بر روی بوته‌های تیمار انجام شد، دو هفته بعد از محلول‌پاشی از برگ‌های روبه روی میوه انگور همراه با دمبرگ از نمونه‌های شاهد و تیمار نمونه‌برداری شد در پایان تجزیه تحلیل آماری داده‌ها این دو گروه بوته‌های تیمار شده و شاهد نشان داد که عملیات چالکود و محلول‌پاشی باعث افزایش وزن خوشه، افزایش کیفیت و عملکرد بوته شد.

کلیدواژه‌ها